Varför ska man finnas i social media? Lägga tid på att utveckla sin hemsida?
Eller allmänt jobba med sitt varumärke?

Karta och kompass över hur du navigerar i social media

Detta är något som många upplever jobbigt, motigt och tidskrävande. Alltså något man helst undviker. Vilket är fallet allt som oftast gällande det man har svårt för eller är dåligt insatt i. Det betyder dock inte att det är en bra idé att smita undan!

Att skapa sina egna kanaler i social media erbjuder möjligheten att skapa en relation med sina kunder. Det ger möjlighet att på ett nyanserat sätt visa på kunskap och god företagsamhet. Det är ett alternativ till den masskommunikation som inte längre fungerar på det sätt som den gjort tidigare. Det är också ett sätt att öppet möta kritik (brukar vara värsta tänkbara scenario för många företagare) vilket ger kunden en upplevd transparens och trygghet, som är mycket svår att köpa för pengar.

HUR man väljer att använda sig av social media kan dock skilja stort. Det kan handla om relationsbyggande, goodwill, nykundsbearbetning. Strävan efter att nå en viral hit och mycket annat. Det spelar heller egentligen inte någon roll på vilket sätt man väljer att använda sig av sina kanaler. Det viktiga är ATT göra en plan över och en tilltänkt strategi till den målsättning man har.

Det fenomen som brukar kallas för en viral hit är  material, blogginlägg/bilder/filmer som får stor spridning genom att många människor gillar det de ser och väljer att sprida materialet vidare i sina kanaler. Möjligheten att få en viral hit är till exempel något som, inte helt förvånande, lockar många. Det öppnar nämligen upp för möjligheten att nå en långt större publik än vad ett företag har råd att betala sig till. Detta kommer dock INTE hända av en slump. Så är det helt enkelt bara. I 99 fall av 100 finns det en noga planerad kampanj bakom en viral hit, för även om möjligheten finns där, kommer denna typ av exponering inte hända av sig själv. MEN det är verkligen inte omöjligt att lyckas!

Jag upplever att många tycker social media kan vara lite snårigt i början. Många är rädda att göra ”fel” och vet inte riktigt vad som gäller. Är man osäker är det alltid bra att ta hjälp, men mitt konkretaste råd är: PLANERA. Det är A och O för att nå någon vart!

Yours ever,
Miss Malin

Har du hela världen i din hand? (Eller är det tvärtom?)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *