How to master Facebook businesspage Som jag skrivit om tidigare är social media inte längre något som finns med ute i perforin. Den ligger mitt på bordet och är en del av budgeten i alla större seriösa bolag. Social media är inte heller längre den nya flugan, som är värd att betala överpris för. Return On Investment blir allt viktigare och statistiken blir därmed en självklar utveckling. En möjlighet för företagare att följa upp hur det egentligen går.

Två kanaler som jag jobbar mycket med och som erbjuder relativt avancerade verktyg för detta är Facebook & Pinterest. Google analytics är det självklara verktyget för de flesta när det gäller hemsidan. (Notis för den som inte är helt bevandrad inom området: Google analytics är ett verktyg som visar hur besökarna hittar till din hemsida och vilka flikar som är populärast på hemsidan. En gratistjänst som Google erbjudit länge.)

Statistiken finns dock nu också att hämta direkt i de social mediekanalerna. Facebook har haft denna del länge och utvecklar den successivt, statistik på Pinterest är dock ett nyare fenomen. Jag är inte lika förtjust i det senare verktyget, men det är verkligen fascinerande att följa den enorma spridning som bilder kan få via Pinterest.

Båda verktygen är lättjobbade och det mesta går i stort sett läsa/klicka sig till genom fliknamnen. Det finns dock så väldigt mycket siffror man kan få ut (och spara ner i Excel-dokument om man önskar!) Jag kommer därför ta upp ett par punkter som kan vara extra viktiga att titta på. Uppföljning är överlag något jag starkt rekommenderar alla, även om det kanske inte upplevs som så roligt.  Nedan tar jag upp tre huvudpunkter som kan vara extra bra att kika på. (Detta inlägg kommer enbart röra tips för Facebook då jag vill använda Pinterest-statistiken lite mer innan jag uttalar mig om detta verktyg.)

1. Personer. Den kategori under vilken data sorteras in som personer är bra att hålla koll på inför planering av inlägg/annonsering. Denna flik är nämligen en demografisk kurva över de som gillar din sida. Du får veta precis vart i landet dina följare finns, ålder och av vilket kön de är. Ytterst relevant information att ta hänsyn till vid planering av innehåll till publicering och för att kunna rikta sina annonser till rätt målgrupp.

Demografisk statistik från Facebook2. Fliken ”Gilla-markeringar”. Där kan du se hur många nya gilla-markeringar du har över tid, om någon slutat gilla dig samt om gilla-markeringarna skett dynamiskt eller betalt. Slutat-gilla statistiken är här väldigt viktig att hålla ett öga på, den är nämligen en direkt indikator på om ditt innehåll behöver korrigeras. Sker en plötslig ökning av denna kategori betyder det att du uppdaterar på ett sätt som något sätt är störande. Antingen är det fel på innehållet i sig eller till exempel hur ofta du lägger ut. Vad man också kan se (bild nedan) är vart på sidan som flest likes kommer ifrån. Det vill säga, är det t.ex via bildalbumen de flesta bestämmer sig för att gilla din sida, eller via tidslinjen? Viktig information för att veta vart du bör lägga ditt krut. Diagram över likes på Facebook

3. Vilken tidpunkt är bäst för uppdatering? Under fliken ”inlägg” kan du klart och tydligt se hur inloggningsstatistiken för dina användare ser ut. Det vill säga du ser tydligt vid exakt vilken tidpunkt flesta av dina fans är inloggade och får därmed en indikation om när det kan vara bra att publicera. Visar det sig att de flesta är inne sent på kvällen, är det t.ex kanske inte så smart att lägga ut alla dina inlägg vid sju på morgonen, eftersom de då kommer ha försvunnit väldigt långt ner i flödet hos dina användare. Inloggningsstatestik för Facebook   Detta var några tips gällande Facebooks statistik och vad som kan vara av vikt att titta lite närmre på. Tycker du informationen varit av värde för dig? Dela då gärna med dig till dina vänner eller kommentera nedan och delge dina synpunkter!

Logiken i statistiken – din nyckel till framgång

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *