Låter ni slumpen styra eller bestämmer ni själva över ert öde?

Har ni någonsin hört talas om en idrottare som hoppas på att bli världsmästare genom slumpen. Att hen tränar lite under året, inte helt regelbundet men lite då och då, kanske jämför lite resultat mellan gångerna och sedan sätter sitt stora hopp till att vinna själva tävlingen?

SMARTA mål

 

Det låter inte helt rimligt eller hur? Gällande idrottslig prestation är vi alla ganska överens om att det ligger mycket svett och tårar bakom en seger. Att det är hård träning som gäller, i många år ibland, för att lyckas. Regeln om 10 000 timmar är det också många som har hört talas om (en teori som bygger på att framgång skapas av en del talang, men främst enträgen övning, närmare bestämt i ett minimum av 10 000 timmar).

Av någon anledning verkar det dock som att konststycket social media, inte berörs av dessa antaganden. Att bli populär, Sverigeledande eller störst inom sin bransch i social media, det är något som väldigt många går och HOPPAS på. Att en sådan sak helt enkelt skulle ha med TUR eller inte att göra.

Men så här är det; ju hårdare ni jobbar, desto mer tur kommer ni märka att ni får. Av detta får ni dra era egna slutsatser (när andra avundsjuka personer kommer och beklagar sig över att det är orättvist att just ni har så mycket tur…).

Så hur går man då till väga om man vill ägna sig åt något annat än slumpen?

Lösningen stavas för det mesta HÅRT ARBETE. Men för att ändå inte göra det svårare för sig än nödvändigt kan en lösning också vara stavad SMART.

Att styra sitt öde handlar nämligen till stor del om att sätta upp mål utifrån vilka det går göra en strukturerad handlingsplan och effektiv uppföljning runt. Sedan ska det sägas att tur/att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt alltid kommer ha ett finger med i spelet. Men vad sägs om att höja oddsen?

SMART-modellen är ett hjälpmedel för att ta fram effektiva mål. Att bli störst i Sverige är ett mål, men det är inte SMART att sätta upp ett sådant mål, för det är nästan omöjligt att utvärdera. För hur stor är störst? Samt störst inom vad, ditt område eller övergripande? Att tänka enligt modellen nedan gör er tvungna att konkretisera era mål på ett sätt som man annars ofta glömmer/struntar i. Detta gör dem inte bara tydligare att utvärdera, även delmålen blir lättare att bryta ut. Som med alla förutbestämda modeller finns dock styrkor och svagheter. Följ aldrig något slaviskt, om det inte passar er, men kanske kan ni plocka ut några bokstäver nedan som skulle förbättra kvaliteten på era mål betydligt?

  • Specifika – Den första grundstenen i konceptet är att målen måste vara specifika. Att ett mål är specifikt innebär att det är väldigt exakt och väl definierat. ”Störst i Sverige” är ospecifikt medan ”vi ska ha 10 000 följare i slutet av året” är betydligt klarare.
  • Mätbara – Nästa punkt handlar om att målen ska vara mätbara. Som jag var inne på i förra punkten så handlar det alltså om att det ska vara lätt att veta när ni uppfyllt målet. Ser man till målet ovan så är 10 000 följare specifikt och mätbart, men ”slutet av året” kan däremot vara en period av i princip två månader, beroende på hur frikostigt man räknar. Att sätta ett datum är alltså mycket bättre.
  • Accepterat – Det är väldigt viktigt att man kan stå bakom sina mål och därmed acceptera dess innerbörd. Denna punkt blir ännu viktigare om det är flera personer som är involverade i målet. När ni som företag sätter upp ett mål gäller det att alla inblandade accepterar målet, vilket faktiskt är fallet långt ifrån alltid. Jobbar in alla mot det uppsatta målet, brukar det vanligtvis inte heller gå i helt rätt riktning…
  • Realistiskt – Det är väldigt viktigt att målet är rimligt och realistiskt. Men samtidigt får målen inte heller vara för lätta. Sträva efter att sätta upp mål som är utmanande men inom realistiska ramar så att ni känner att det hela är möjligt, men kommer kräva en ordentlig ansträngning.
  • Tidsbundet – När man sätter upp mål så är det viktigt att man har tydliga start och slutdatum. Framförallt så är det viktigt att sätta en bestämd tid när målet ska vara uppfyllt, vilket jag ju redan tagit upp, men se också till att ha en tydlig start. Samt tydliga deadlines för delmål längs vägen, sätt ett datum på alla dina mål!

Ytterligare ett par saker som kan vara bra att tänka på är att ALLTID ha era mål nedskrivna. Det kan verka märkligt, men det kommer öka era chanser att uppnå dem. Gå även gärna igenom era mål ofta. Beroende på storlek kan en gång i veckan vara en bra grundregel; gå i genom vad som ska uppnås, hur långt ni kommit och lägg lite tid på att fantisera om hur det kommer kännas när målet är uppnått, det får fart på kämparglöden.

Hur jobbar ni idag? Sätter ni upp mål enligt någon modell eller efter eget huvud?
Hur fungerar det för er? Vill ni dela med er av tips får ni gärna göra det i kommentarsfältet nedan!

Ever Yours,
Miss Malin

 

Den bästa formulan för att lyckas!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *