Att skapa värdefulla uppdateringar

Att nå spridning och uppskattning i social media är beroende av ett stort antal faktorer. I slutändan handlar det dock om att de uppdateringar man gör är värdefulla. Vad som är av värde varierar dock stort beroende på vem man vänder sig till. Pudelns kärna handlar ändå om värde. Så HUR lyckas man då skapa värdefulla statusuppdateringar, artiklar, blogginlägg, bilder, tweets med mera? Jämt!?

Många är vi som känner igen oss i att tiden gärna flyger iväg. Fastän det var måndag nyss är det helt plötsligt fredag och fastän man bestämt sig för att uppdatera Facebook i alla fall ett par gånger denna veckan, upptäcker man snart att ”hjälp, nu är det ju två veckor sedan det hände något ALLS där…!”

Social media kan vid första anblick verka ostrukturerat och mest bygga på infall. Ju mer man fördjupar sig i ämnet desto klarare blir man dock på att så inte är fallet, om man vill lyckas. Att skapa tydliga strategier över vad för typ av material som ska publiceras i de olika sociala kanalerna, samt att jobba med uppföljning är jätteviktigt. För att inte bara skapa ett stressmonster till gäller det också att skaffa sig en ordentlig planering, det är därför vad denna artikel kommer handla om.

Lär dig planera för maximal effekt av social media

Att inte i förväg planera vad ett blogginlägg ska handla om eller vad en statusuppdatering ska innehålla, kan i många fall leda till total idétorka, lättare panik och skapar många gånger någon form av uppskjutande beteende. Mitt starkaste tips är därför; SKAFFA EN PLAN.

Om ni föredrar papper eller digitalt format på eder kalender, det spelar ingen roll. Men skaffa en bör ni! Min personliga favorit är papper och olikfärgade pennor. Dels för att jag fortfarande gillar att anteckna förhand ibland (!) men också för att jag tycker mig få en mycket bättre överblick. Det klart negativa är dock att man inte kommer åt informationen vart man än befinner sig (vilket faktiskt kan vara en anledning att även lägga in den digitalt, lite dubbelarbete, men det kan det vara värt tycker jag).

Mina tre bäst planeringstips (stressa mindre, njut mer);

  1. Skaffa en kalender: Ladda ner den mall jag själv använder mig av nedan, eller hitta ett format som passar dig.
  2. Framförhållning – 3 månader: Koka en rejäl kanna kaffe. Sätt dig bekvämt till rätta och börja spåna idéer. Sätt ett schema för de kommande tre månaderna och börja skissa på grovutkast. Alla inlägg kan inte göras på en dag. Men det minsta du bör ha klart för dig är vilka DAGAR du ska publicera, vid vilka TIDER inäggen ska gå ut och självklart VILKA social medier du ska använda dig av. Alla inlägg bör även få en RUBRIK + en kort förklaring (om inte rubriken är supertydlig).
  3. Teman: Vilket ämnet som helt går göra antingen hur omfattande som helst eller hur ytligt som helst. OM ni ska ha något att skriva om (exempelvis i bloggform) varje vecka, kanske till och med flera gånger, behöver ni ha en ordentlig bas att stå på. I stället för att göra ett väldigt omfattande inlägg, som bara skrapar lite på ytan gällande allt, kanske en bättre idé är att ge vart och ett av områdena ett helt inlägg istället? För att få struktur på det hela är ett övergripande tema är en jättebra ordningsskapare.

Här har jag skapat en uppdateringsmall som ni är varmt välkomna att ladda ner och använda er av! Almanackan sträcker sig fram till och med 1 augusti och ni bör alltså omgående fylla på minst halva med material. Som ni ser är formatet av det klassiska slaget då det viktiga är att det finns plats att skriva på. Är man Excell-nörd skulle jag rekommendera det programmet, men för oss mer vanligt dödliga funderar ett enkelt rutsystem lika bra.

Social media, almanacksplanering

Som ni kan se här i mitt exempel handlar detta om en strategi för ett företag inom livsmedelsbranschen. Vi kan kalla företaget Pralinfabriken. De har som tema i januari 2015 valt att bygga företagets kompetens runt att bilda sina följare i choklad. Månadens tema är att skapa förståelse och de fyra blogginlägg handlar därför om detta på olika sätt. Kan ni se vad jag menar med att ett ämne kan vara hur stort eller litet som helst? De inlägg som Pralinfabriken ska publicera i januari hade lika gärna kunnat vara ett enda inlägg, eftersom ämnena tangerar varandra. För att kunna producera 52 inlägg på ett år, är det dock en fördel att fördjupa sig i stället för att skrapa på ytan. Detta utan att inläggen på något sätt behöver kännas upprepande eller tråkiga.

Utöver blogginlägg, som marknadsförs via Facebook, kommer Pralinfabriken instagramma två gånger i veckan och ha en liten veckosummering på Facebook. Genom att veta detta redan i förväg, kan bilder från det storbak som görs den 6/1 generera bilder till nästan hela månaden. Hade de på Pralinfabriken inte vetat i förväg att de kommer behöva minst åtta unika bilder varje månad, kanske de inte hade varit så noga med att fota det där storbaket.

Framförhållning är A & O. Däremot betyder en sådan här planering inte att ni måste hålla er benhårt till den och händer det något alldeles extra en dag när ni inte har inplanerad uppdatering, ska ni ju självklart lägga upp det ändå. Det viktiga är bara att ha en plan från början, en utgångspunkt som gör det lätt att veta vad som ska göras, om ni får en stund över någon dag. Till exempel när chokladleveransen är sen…

Jag hoppas ni upplever att denna artikel kan vara till hjälp i stressreduceringen runt inläggsproduktion. Samt att ni på detta sätt lättare får fram riktigt bra material. Berätta gärna om era tankar runt publicering och att hitta bra material nedan. Vad är era bästa tips?

Ever Yours,
Miss Malin

 

Planera mera: tre tips för att underlätta vardagen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *