3 tips för att skapa värdefullt innehåll i social media:

CONTENT MARKETING detta magiska begrepp som skapar så mycket nytta och så mycket ångest. Det gäller att sticka ut, men ändå hålla sig till ämnet. Du ska ha din egna unika röst, men ändå tilltala den breda massan. Hur gör man egentligen för att inte slå knut på sig själv?

Att skapa bra material tar tid, kraft och energi. Men det kan ge SÅ mycket tillbaka. Ska man lägga energi den energin, är det ju dock av vikt att lägga den på rätt ställe. Att elda för kråkorna blir ingen gladare av (utom möjligtvis kråkorna). Därför kommer jag i denna bloggartikel fokucera på tips för att underlätta innehållsproduktionen.

Social media, how to create engaging content

Jag har tidigare tagit upp vikten av att planera i förväg, att göra en planering för minst tre månader framåt för att på så sätt undvika pressen runt innehåll. Jag vill här inflika ett litet BONUSTIPS: Om ni har möjlighet, skriv ut den kalender ni skapat genom det nedladdningsbara dokumentet och sätt upp alla månader i följd, på väggen. Det ger helt fantastiskt bra överblick över det kommande året!

I samklang med att planera sin inlägg finner vi ju också själva inhållet förstås. Vilket många upplever som svårare. Räkna kallt med att det ibland kommer uppstå total idé-torka eller kännas helt oinspirerade. Sådant händer, det är mänskligt.  Desto bättre är det därför att planera så mycket som möjligt, en dag när kreativiteten flödar. För att vara så produktiv och idésprutande som möjligt en sådan dag är min tre tips följande:

1. Vad älskar du mest? Om du fick välja en till tre saker som du skulle ägna hela dina dagar åt, vad skulle det då vara? Hittar du svaret på det, så har du ditt givna ämne/vinkel.

Content/innehåll handlar om att engagera, väcka uppmärksamhet och beröra. Innehåll som lockar till känslor, är de inlägg som kommer generera mest respons. Hur berör man då mest? Jo, genom att själv vara intresserad eller engagerad i något. Mitt bästa tips för bra innehåll är därför att ägna det åt något som du faktiskt tycker fantastiskt mycket om. Kanske kan du inte bara skriva om det, men du kan kanske hitta en vinkel som gör att du själv känner dig engagerad och glad när du skapar inlägget/uppdateringen/bilden/blogginlägget. Precis som det hörs när du svara i telefon, om du är glad eller ledsen, kommer det lysa igenom i din text/bild om ämnet är något som berör dig eller inte.

 

2. Den röda tråden. Hur hänger ditt innehåll samman? Spretar det åt alla håll? Hittar du ett nytt ämne varje gång eller har du faktiskt en tanke med hur du profilerar dig genom dina inlägg? Av någon anledning skapades människan till en varelse som o-gillar förändring. Det gäller inte alla, men nästan alla. Därför vill man som följare kunna känna igen sig. Att skapa förväntningar som inte uppfylls, det är aldrig bra om man vill ha en trogen fan-skara.

Se därför till att hitta din RÖDA TRÅD. Låt några element genomsyra allt. Kanske är det hur du använder ditt bildspråk, vilken tonalitet du har, ämnen du berör eller branschen du verkar inom. Sätt upp denna röda tråd, kanske på ett papper, men hjälp av nyckelord och använd sedan dessa nyckelord för att stämma av varje gång du uppdaterar. Håller sig uppdateringen inom ”ramen”? Om inte.
GÖR OM – GÖR RÄTT. Tänk på den primitiva människan. Vi vill ha LIKA-SAMMA varje gång. Helst för alltid.

 

3.Umgås mer med dina grannar! Det vill säga, se dig om, hur gör dina likasinnade? Hur gör dina konkurrenter för att synas? Försöker du uppfinna hjulet på nytt, eller drar du nytta av den absurda mängd information som redan finns tillgänglig?

Nej, plagiat är aldrig en bra idé. Men att inte se efter vad dina konkurrenter gör, det är rent dumt. Och att inspireras av andra som du själv tycker gör ett bra jobb, verkar väl också lite knasigt? Håll utkik efter vad konkurrenterna gör och se vad du kan göra bättre! Samt gör en bredare sökning, inom en rad olika branscher och se hur de gör. Kanske har någon en briljant i för hur man kan engagera i Facebook-flödet, varför inte implementera det i din bransch då?

Att inspireras av varandra handlar varken om stöld eller dålig fantasi. Så har det gått till i alla tider. Det viktiga när du stöter på något som du gillar eller tycker verkar framgångsrikt är att sätta din egen prägel på konceptet.Att ta någon annans strategi rakt av, det lönar sig sällan, för inga företag är helt lika. Ingen follower-grupp är sig lik heller. Vad som funkar hos konkurrenten kanske är värdelöst hos er. Men håll utkik och fundera på vad du skulle kunna fylla ditt flöde med för intressant material. Allt annat är ostrategiskt.

 

Hoppas ni känner er motiverade och inspirerade till att ta era inlägg till en ny nivå. Själv har jag länge varit imponerad av @yoga_girl:s fantastiska bilder och vansinniga mängder fans (svensk tjeja! Lilla Sverige kan med!). Hur bra Rebekah Radice paketerar sina blogginlägg och hur mycket innehåll hon levererar varje vecka. Samt hur mycket delningar Style Me Pretty kan ha på sina facbookinlägg (83 delningar var det mesta jag hittade just nu!)

Vilka är era favoriter?

Ever Yours,
Miss Malin

Katt-klipp eller härm-apa vilket djur föredrar du?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *