Vad är egentligen Pinterest?

Pinterest är en av de nyare plattformerna på den social kartan, om än långt ifrån ny vid det här laget. Plattformen lanserades i mars 2010 och har sedan dess ökat lavinartat i storlek från år till år. Tyvärr finns det ingen helt färsk statistik att tillgå gällande användarantal, men plattformen ska enligt Isobar ha haft nästan en miljon svenska användare 2014. Totalt ligger antalet användare på 70 miljoner personer, varav 80 % är kvinnor!

Ways to use pinterest, description

Vad/Hur/Varför?

Pinterest är en application till mobilen, surfplattan och datorn, vars syfte är att sprida bilder. Detta sker genom att bilder pinnas till boards (mood-/visionboards), eller för att uttrycka det mer analogt: du samlar bilder på en vituell-anslagstavla genom att sätta fast dem med ett digitalt häftstift (pin).

Du kan välja om du vill använda de bilder som redan finns i Pinterest bildbank eller om du vill ladda upp egna bilder från din egen hemsida eller dator. (Det är ett klart bättre alternativ att ladda upp bilder från din hemsida, då du automatiskt får en länkning ut från Pinterest via din uppladdade bild och därmed möjlighet att driva trafik till din hemsida). Dessa bilder pinnar du sedan till valfri anslagstavla skapad av dig via ditt konto. Alla anslagstavlor kan vara publika eller privata, helt efter eget tycke. Det finurliga är dock att det går bjuda in personer till sina privata anslagstavlor, vilket gör att ni ändå kan vara flera som får tillgång till materialet på den privata boarden, men bilderna är ändå inte offentliga för alla. Vilket är en situation som kanske är önskvärd vid planeringen av ditt bröllop, eller om du samlar inspiration till renoveringen av din butik.

kontorsinredning, kontorsinspiration, pinterest StrageticBranding
Exempel på hur StrategicBranding använder sig av inspirations boards på Pinterest

Bröllop kan vidare leda in oss på vilket sätt Pinterest egentligen används och varför. Några av de största kategorierna på Pinterest är just bröllop och DIY (Do It Yourself) där miljontals människor via bild och text delar med sig av tips och inspirerande bilder. Kanske drömmer du om att åka utomlands, men har inte råd just nu. Då kan du drömma dig bort med vackra bilder du samlar över platser dit du vill åka.

Själv tycker jag Pinterest är helt underbart, sett ur ett rent privat syfte, då inspirationsmöjligheterna aldrig tar slut. Oavsett om du vill lära dig göra något, funderar på att renovera, resa utomlands, gifta dig eller baka något gott finns det OÄNDLIGT med extremt vackra bilder. Vilket är en härlig del med Pinterest, du får tillgång till proffsbilder, fria att visa upp för dig själv och andra, hur du vill (så länge materialet stannar på Pinterest plattform vill säga!)

Pinterest för företaget

Hur gör man då om man vill använda Pinterest som maknadsföringskanal, för att öka sin försäljning? Går det? Och hur skiljer det sig i så fall från att använda Pinterest privat?

Hur man som företagare bäst använder Pinterest skiljer sig naturligt vis i hur man är som företagare, exempelvis om man säljer en produkt eller en tjänst. Men ATT Pinterest går använda för företagets räkning, det råder det ingen tvekan om! Naturligtvis har du stor nytta av om du säljer det som bilden visar upp, men en stor del i nyttan av Pinterest ligger att du har möjlighet att driva trafik till din hemsida, genom de bilder som du väljer att lägga till i dina album.

StrategicBranding Pinterest

INTRESSANT: Pinterest erbjuder nu ett så stort utbud av kvalitativa bilder att Googles bildsök börjar få ordentlig konkurrens. Människor börjar helt enkelt vända sig direkt till Pinterest sökmotor, i stället för att använda jätten Google! (= alla anledning att finnas på Pinterest!)

Produkter:

Om ditt företag säljer produkter – lägg upp dina produkter i album på Pinterest! Dela upp dem i ett eller flera och se till att varje pinnad bild leder till rätt landningssida på din hemsida. Underlätta köp genom att göra köpprocessen så snabb som möjligt. Pinterest hittar bilder utifrån den bildtext som skrivs, delvis, så se till att skriva en ordentlig och beskrivande bildtext till alla produkter du lägger upp OCH skriv ut priset. Genom att direkt tala om vad varan kostar ökar både spridningen av bilder och sannorlikheten för köp!

Pinterest
Notera antalet re-pins. Över 450 personer har lagt till denna pin från mitt inspirationsalbum, vilket på en vecka spred bilden till över 50.000 användare!

Tjänst:

Om du har en visuellt tjänst, är skillnaden egentligen inte så stor. Det vill säga, är du t.ex frisör (tjänst) levererar du ju ändå en produkt (snygg ny frisyr) vilken går utmärkt att fota och lägga upp. Givetvis med personen i frågas godkännande. Som frisör säljer du förmodligen också en hel del produkter som komplement till din kund och då kan dessa läggas ut. Är du istället massör, är det kanske lite svårare att ta en bild på din ”produkt” och då gäller det att skapa en. Detta kan till exempel ske genom ett album döpt ”Hudvård – DIY” där du lägger upp dina bästa recept på hemmagjorda ansiktsmasker och massageoljor. Dessa kombinerade med supervackra bilder, antingen som du hittar på Pinterest och byter bildtext på, eller som du laddar upp själv.

Super-tips:

Förhoppningsvis har denna summering av Pinterest givit dig lite mer kött på benen. Avslutningsvis skulle jag också vilja plocka fram mitt allra bästa tips. Oavsett om du producerar högkvalitativa bilder själv eller ej, bör en viss del av ditt material komma från andra användare på Pinterest, då detta ger ökad spridning. MEN för att få ut maximal effekt av dessa bilder, bör bildtexten alltid ändra till en annan, som passar dig och din verksamhet. Nu går det dock också ändra länken till bilden, det vill säga vart användaren hamnar om personen klickar på bilden. Detta innebär att du kan ändra den ursprungliga länkningen till en landningssida på din egen webbplats i stället! Ett oerhört kraftfullt verktyg, som du givetvis även kan använda på dina egenuppladdade bilder, om en annan än ursprunglig landningssida skulle vara mest passande. OBS! Notera här att detta bör göras med förstånd och att det också kan leda till irritation hos användaren om de klickar på en bild för att de verkligen vill veta vart produkten/bilden ursprungligen kommer ifrån. Känner du dig osäker är mitt tips att i stället lägga din hemsidesadress  som bildtext.

Lycka till!

Ever Yours,
Miss Malin

Lär dig använda Pinterest som företagare

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *