social media inför jul

Hur du använder dina sociala kanaler i Jul:

Tre snabba tips som är effektiva och enkla att implementera:

1.Relevanta publiceringar

Se över dina publiceringar. Har de något med julen att göra? Innehåller de intressant och relevant information
eller tankar om tiden nu precis innan jul? Sådant som kan tas tag i under januari, det hinner inte någon fundera
på så här innan jul, så spara de inläggen och fokusera i stället på det som gäller här och nu. Ett smart tips inför nästa
år är även att se till att ta ett ordentligt gäng julbilder, särskilt om det kommer lite snö. Så är du redo tidigt nästa säsong!

På Facebook handlar det framförallt om att tänka till runt innehållet, är det tilltalande och lättläst?
På Instagram är det extra viktigt att se över vilka hashtags man använder, så att man fångar upp de som letar
julklappar.

Vilket leder vidare till nästa steg:

2. Erbjudanden

Har du inget specialerbjudande innan jul så är det HÖG tid att se över det nu! Julhandeln
uppe i svindlande 70 miljarder, ja du läste rätt – miljarder (!). Låt oss generellt hoppas på att folk blivit lite lyckligare
under året som gått och därför kompensationshandlar något mindre, oavsett kommer det dock vara pengar i rullning
även den här julen. Din chans för att få vara med på ett litet hörn ökar betydligt om du erbjuder något
särskilt till de som funderar på att handla hos dig. Känns det stressigt? Gör något litet i år och använd dina
erfarenheter till näst år, kanske är det en hel julkalender som är steget då?

3. Nyttja möjligheten till pixar (för den mer avancerade)

Sist men inte minst har jag ett verkligt tips för dig som är haj på kod, alternativ har någon som tar hand om din sajt/
webbshop. Facebook har i sitt annonseringsverktyg AdsManager något de kallar för Pixel. Detta betyder att du kan
installera en liten sifferkod på din hemsida som sedan känner av vilka personer som tex har varit inne i din webbshop
utan att ha handlat alternativt att de lagt varor i kundkorgen men inte slutfört köpet. Facebook kan sedan spåra dessa
person och visa annonser om dina produkter endast för dessa personer. Briljant va?!

STORT LYCKA TILL!