Boka: Föreläsning, Workshop eller Kurs

ÄMNEN:
Varumärkesambassadör eller sabotör – de anställdas makt
Negativ kritik och näthat – krishantering
Grundläggande eller påbyggande strategi

Varumärkesambassadör eller sabotör – de anställdas makt

Har ditt företag anställda? Grattis, då finns ni på social media, oavsett om ni har egna kanaler eller inte.
Min fråga är därför: Vet du vad dina anställda säger om sitt jobb i sina privata kanaler? Är det positivt eller negativt?

Att i någon större utsträckning försöka kontrollera vad dina anställda väljer att göra på sin fritid är både moraliskt
diskutabelt och omöjligt. Samtidigt blir skalan mellan vad som är privat och jobb mer och mer glidande. När
jobbtelefonen följer med in i sovrummet och de anställda svara på mejl på kvällar och helger suddas gränserna ut. Det
gör att hur dina anställda agerar privat påverkar ditt företag och den branding ni jobbar med.

Medvetenhet är alltid första steget, för många anställda kommer aldrig fundera på det här själva. Oavsett bransch finns
det därmed även anledning att ta fram policys/riktlinjer för hur de anställda faktiskt får uttala sig.

Detta ämne delas med fördel upp i två delar. En föreläsningen tillsammans med alla anställda och sedan en fördjupande
del tillsammans med ledningsgrupp eller liknande.

Negativ kritik och näthat – krishantering

Negativ kritik är många företags stora skräck. Detta trots att de i många fall är helt i onödan. Öppen negativ kritik ger
sällan någon långvarig eller djupgående skada på varumärket. I de flesta fallen ger det värdefull information, en i
slutändan väldigt nöjd kund, förbättrade produkter/tjänster eller väldigt bra marknadsföring.

Men då gäller det att ha en plan för hur man hanterar negativ kritik, oavsett vem som tar emot den. Då kan en missnöjd
kund plötsligt leda till att ditt varumärke exponeras för hundratusentals personer och få publicitet i media, alltsammans
med din logga synlig och utan att du betalat en krona för det. [Detta hände nyligen en av våra stora internetleverantörer.]

Men om ni faktiskt hamnar i blåsväder på riktigt? Vad gör ni då? Vad händer om det dyker upp ”nät-troll” på era sidor
och hotar företaget eller personer som jobbar där? Eller om ni faktiskt klantat er på riktigt och behöver reparera skadan,
helst igår. Har ni en plan för detta?

Om inte är ni varmt välkomna att boka in en föreläsning/workshop på detta tema.

Grundläggande eller påbyggande strategi

En annons i tidningen kostar runt 10.000 sek, om du vill ha en riktigt liten annons på någon av de där sidorna som ingen
egentligen tittar på. Använder du istället samma summa för att marknadsföra dig på Facebook får du möjlighet att
publicera knivskarpa bilder tillsammans med en text som du själv bestämmer längden på, och kan låta den synas för en
specifikt utvald publik, varje dag i ett helt år. En dags exponering vs. ett helt år, samma investering.

Har ni den kunskap ni behöver in house för att ert företag/varumärke ska exponeras så bra som möjligt?

Oavsett om ni ligger på grundläggande nivå och behöver inspireras att komma igång/förstå den verkliga betydelsen av
och möjligheterna med social media, eller om det är dags att ‘step it up’, är ni varmt välkomna att ta kontakt för passande
upplägg.

 

Format och upplägg för alla ämnen beror på hur många ni är och vad ni önskar för resultat.

Förslag på möjliga upplägg:

  • Kickoff: Föreläsning för större grupp 1-4 timmar. [Skapa förståelse och inspirera]
  • Fortbildning arbetsgrupp: Halvdagskurs för 5-10 medarbetare som jobbar med företagets kanaler.
  • Utbildning: Heldagskurs och strategiskt arbete för person(er) som ska driva större säljkanaler via social media.
  • Workshops: Grupp på 10-20 personer som under 3-4 timmar lär och implementerar sina egna social kanaler.

Materialet för varje tillfälle anpassas efter gruppen. Fokus läggs på de kanaler ni själva önskar.
Vid mindre grupper brukar innehållet också anpassas mycket efter de frågor som ställs slängs vägen.
Fokus ligger alltid runt vikten av att skapa material som konverterar till följare/likes och/eller köpare.
Kanaler som kan behandlas är: Facebook, Instagram, Pinterest och LinkedIn.

Har du frågor eller funderingar runt en bokning?
Hör av dig till: malin@strategicbranding.se